Thursday, August 5, 2010

KALAU DAH JODOH 18

18
:: Istikharah ::

Tak cukup dengan kejutan itu, petang itu aku didatangi lagi dengan rombongan merisik dari haikal.

Kali ini ibu dan abah pula yang terkejut. Dalam satu hari mereka menerima 2 risikan untuk anak tunggal mereka dari 2 lelaki yang berbeza.

Keputusan perlu dibuat. Pendapat ibu dan abah perlu diraih.

......................................

Terduduk aku keseorangan memikirkan.

"Apakah susah benar nak membuat keputusan...
Memanglah susah..ini keputusan antara hidup dan mati ni..keputusan yang akan mencorakkan masa depanku.."

Sejak menerima 2 risikan sekaligus itu sahajalah yang bermain di dalam cerebralku.
Cuba berfikir sebaik mungkin.


Tekejut juga tadi diriku ini. Sudah lama nama Zhafrul Imran tidak meniti di mulutku. Tipu jika ku katakan nama itu tidak pernah terlintas di pemikiranku. Dia insan pertama yang mencorakkan hati remajaku. Seringkali hatiku terusik mengatakan rindu namun tidak pernah terluah. Lebih mengejutkan aku hari ni adalah kisah sebenar yang berlaku antaranya dengan abah 4 tahun dahulu.

...................................

4 tahun dahulu....kali pertama ayah Amalin Syuhada bertemu dengan Zhafrul Imran.

”emm pak cik ni ayahnya Syuhada ye”,
Soalan dari anak muda itu mengejutkan Azmi. Tertanya dia siapakah anak muda dihadapannya.

Lantas dia menjawab ”ye.pak cik ayahnya syuhada. Kamu ni kawan sekolah dia ka?”,tanya Azmi pada anak muda itu jelas menunjukkan rasa ingin tahunya.

Lantas anak muda yang masih belum diketahuinya namanya menyalami tangannya dan memperkenalkan dirinya.
”saya Zhafrul imran. Satu kos dengan anak pak cik,syuhada kat USM”

”owh”,balas Azmi mengerti kini siapa sebenarnya anak muda di hadapannya.

”jom la kita duduk-duduk sembang dulu sementara kamu tunggu kakak kamu”pelawa Azmi ramah.

”tak menganggu pak cik ke?”,balas Imran agak segan dengan pelawaan Azmi lebih-lebih pabila sudah mengetahui Azmi adalah ayah kepada Syuhada.

”takde nye menganggu. Pak Cik pun takda teman nak berbual boleh la sembang serba sedikit dengan kamu”,balas Azmi bersungguh mempelawa sambil sesekali menilik serba sedikit anak muda di hadapannya. Dari pemerhatiannya Imran ini tida cacat celanya,baik budaknya, hormatkan orang tua dan insyALLAH sesuai sekali dengan karektor bakal doktornya.

”emm boleh la pak cik”. Lantas mereka beriringan ke suatu tempat kosong.

”rumah kat mana”, tanya Azmi memulakan perbualan.

”kat Ipoh pak cik tapi sementara cuti ni saya tinggal ngan kakak kat Bayan Lepas”,jawab Imran tertib.

”owh belajanya ok?”tanya Azmi lagi

”ok la..masa 1st year ada la gak rasanya nak give up tapi bila dah masuk tahun kedua ni dah boleh adapt so takda rasa low sangat confidence tu.”,

”alhamdulilah. Pak cik rasa imran boleh berjaya insyALLAH. memang kita manusia ni selalu gitu. Memang medic tu susah tp disebabkan benda tu baru jadi benda tu rasa lagi bertambah susah sebabnye macam imran cakap tak adapt lagi dengan benda baru tu. Alin dulu gitu jugak mula2 selalu gak fon nangis katanya dah tak tahan. Sedangkan dia tu dari kecil lagi cita-citanya takda benda lain selain dari doctor tapi sekarang ni pak cik tengok dah ok dah nampak confindent dengan medic. InsyALLAH pak cik doakan anak2 pak cik ni berjaya”,nasihat Azmi sambil menepuk perlahan belakang Imran seperti menyatakan dia menganggap Imran sebagai anaknya sendiri. Imran terasa terharu sebentar dengan kata-kata Azmi.

”emm kamu rapat ke dengan Alin?”tanya Azmi

”aa Alin??”,balas Imran kembali dengan pertanyaan.

”ye Amalin Syuhada,anak pak cik. Kat rumah kami panggil Alin. Kat sekolah selalunya kalau tak salah pak cik Syu kan nama panggilannya?”,

”ye Syu..kami takda la rapat tapi kenal la sebab satu kuliah ja”,balas Imran cuba menyembunyikan perkara sebenar.

“owh..saja pak cik tanya sbb pak cik nampak kamu macam rapat benar dengan Alin. Pandangan Pak cik ni selalunya tak salah”, balas Azmi sambil tersenyum simpul cuba mengorek rahsia pemuda di hadapannya. Sebagai guru kaunselor yang sudah berkhidmat lebih daripada 20 tahun tidak sukar dia nak menganalisa raut wajah seseorang mahupun cuba mengorek rahsia seseorang.

Imran mula gelisah. Hatinya gundah berfikir sama ada patutkah dia menceritakan kisah lama antaranya dan si ‘dia’.

..

Azmi mendengar dengan teliti kisah pemuda di hadapannya dengan anaknya. Terangguk-angguk dia kadang-kadang. Sesekali dia tersenyum. Tiada lansung riak bosan mahupun marah terlukis membuatkan zhafrul imran tidak segan silu meneruskan penceritaannya.

“begitulah ceritanya pak cik. Pak cik marah ka? Tapi jangan risau saya dah tak contact lansung dengan syu sekarang. Kalau jumpa pun atas hal kerja atau belajar je. Tu pun jarang sangat. “ jelas Zhafrul bersungguh-sungguh.

Azmi hanya ketawa mendengar penjelasan pemuda di hadapannya manakala zhafrul termanggu-manggu tidak faham dengan reaksi Azmi.

“pak cik tak marah. Takda sebab untuk pak cik marah. Pak cik patut rasa bangga dengan tindakan anak-anak pak cik. Pak cik bangga dengan tindakan Alin dan Imran.” Kata Azmi sambil menepuk perlahan belakang Zhafrul Imran .

“ boleh pak cik tanya satu soalan pada Imran ?”.

Zhafrul imran membalas persoalan Azmi dengan anggukan.

“Imran betul2 suka ka dengan anak pak cik tu?”

Tanpa segan dan malu Zhafrul terus mengangguk. Terasa hubungannya lebih erat dengan abah Amalin Syuhada berbanding hubungannya dengan ibu dan ayahnya sendiri.
Keberanian menyelubungi diri Zhafrul lantas dia ingin meneruskan niatnya.

“ Saya betul2 tak main dengan anak pak cik. InsyALLAH saya nak jadikan dia pasangan hidup saya tapi masa sekarang masih tak sesuai. Kami dua masih muda. Pak cik tolong jaga Alin untuk saya, insyALLAH 5 tahun saya akan kembali sebagai menantu pak cik.”

....

5 tahun..
Itulah janji Zhafrul Imran pada abahnya dan janji itu ditepati. Kini janji itu hanya akan benar-benar lengkap apabila aku mengatakan ‘ya’.
Ahh susah benar hendak membuat keputusan.

Apabila pendapat abah dan ibu diraih, jawapan mereka bersikap neutral .

“ alin kena buat keputusan elok2. fikir baik dan buruk. Banyakkan berdoa diminta diberi hidayah untuk membuat keputusan yang betul. Buat solat istikharah. Minta dipermudahkan “
Itulah nasihat yang seringkali bermain di bibir kita.

Namun abah nampak agak berat ke arah Zhafrul Imran. Sejak peristiwa dirisik, abah seringkali berbicara mengenai Zhafrul. Rupa-rupanya Zhafrul tidak menghilang sebegitu sahaja, dia seringkali berhubung dengan abahku melalui telefon. Pandai betul dia mengambil hati abah. Abah nampak benar suka pada dia. Namun abah masih abah, masih menyerahkan seluruh keputusan kepadaku.

Lama aku termenung seorang diri. Lantas aku mengambil wudu’ menunaikan solat sunat istikharah, meminta petunjuk daripadaNYA.

..................................................................

p/s : insyALLAH tinggal lagi 1 episod je lagi dan e-novel kalau dah jodoh (KDJ) akan ditamatkan secara rasminya..rasa lega sangat..tak sangka dah nak sampai ke pangakhirannya..anyway,thanks pada pembaca2 yang telah memberi support kepada saya.thanks bebanyak deh. any comments dialu-alukan. kalu ada rezki dan ada idea mencurah-curah mgkin KDJ ada sambungan series ke2..hihi jadi series pulak..dan iA jika ada kesempatan saya akan postnya e-novel baru..nantikan..(^_^) lastly-one more time-terima kasih bebyk ye buat semua pembaca blog HIKAYAT DARIKU ini..wslm..

info tambahan just untuk perkongsian:
maksud sebenarnya istikharah. Istikhara menurut bahasa Arab, diambil daripada perkataan khayara, istakhara dan istikharah. Ia bermaksud agar dipilihkan kepadanya yang bersesuaian dengannya.

dan ni ada satu link dr saifulislam yang ingin saya kongsikan dengan semua. artikelnya agak panjang,kalu takda masa at least baca kesimpulan yang tertulis di bwh artikel tu. sharing is caring. =)

ok last2..just nak wish : happy ramadahan al-mubarak..moga2 ramadhan kali ni lebih baik dr ramdhan sebelumnya..(^_^)

3 comments:

  1. hmmm..
    pilih leklok taw..
    ^^

    xp klau plh imran pun ok gak..
    :D

    ReplyDelete
  2. mintak syu dgn zhafrul pls..:)

    ReplyDelete
  3. may the best man win! sapo agaknya? tapi saya prefer zafrul

    ReplyDelete

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^