Monday, July 18, 2011

Rahsia Hati Airin 5

Rahsia Hati Airin 5


Kejutan tadi tidak mengubah rutinku setiap petang pabila berada di kampung.
Aku urut perlahan bahu mak ngah. Kebiasaan itu tidak pernah aku tinggal. Kebiasaan yang aku rindu tatkala aku jauh dari kampungku ini.

“ rin pandai urut..macam mak rin “, itu pujian yang terkeluar dari mulut Mak Ngah semasa aku pertama kali mengurutnya.

Dan hanya kerana pujian yang menyamakan aku dengan arwah ibuku,aku terasa begitu suka tatkala mengurut orang lain dan dengan rela hati aku mengvolunteerkan diri aku untuk mengurut orang lain.

Ada perasaan yang hangat tatkala disamakan dengan arwah ibuku. Perasaan yang tidak dapat dijelaskan dengan kata-kata.


“rin..”

“ye mak ngah”, tanganku msih lincah mengurut sedangkan hati aku sudah berentak laju.

“ apa pendapat rin pasal najmi? Tak sangka ye anak mak ngah sorang ni..dalam diam-diam ada peminat”, tanya mak ngah yang turut diselitkan dengan usikan.

“rin pun tak tahu menahu pasal risikan ni mak ngah..najmi ni suka main-main tau..dari dulu lagi “, balasku, mengeluh sedikit.

“nampak dia serius rin..dia benar-benar suka pada rin,mak ngah boleh nampak tu”, ulas mak ngah lebih lanjut.

“ tapi mak ngah..rin takda rasa apa-apa pada dia..najmi tu hanya kawan pada rin”,

“rasa tu boleh dipupuk,rin..bukan senang nak cari laki macam Najmi tu lagi..baik budaknya..peguam lagi..katanya dia dah bukak company sendiri dengan kawan dia..insyALLAH cerah masa depan rin”. Ulas Mak ngah lagi.

Aku terdiam. Nasihat dan ulasan mak ngah aku serap baik-baik,masuk dalam fikiranku.

Aku terasa dipaksa untuk memberi jawapan ya pada lamaran Najmi.

Tanpa sedar aku mengeluh dan disedari Mak Ngah.
Serta-merta Mak Ngah memusingkan badannya ke arahku.
Memandang tepat ke arahku.

“ mak ngah minta maaf rin..mak ngah tak berniat nak memaksa..mak ngah tahu mak ngah hanya mak sedara rin..tapi mak ngah dah anggap rin macam anak mak ngah sendiri..mak ngah hanya nak rin bahagia..rin bahagia,mak ngah pun akan bahagia”.

Aku terharu dengan kata-kata Mak ngah lalu kami berpelukan meleraikan rasa syahdu dalam hati masing-masing.

...........................

*post pendek- maaf*
insyALLAH RHA 6 panjang sikit ^^

No comments:

Post a Comment

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^