Friday, February 5, 2010

KALAU DAH JODOH 6

6
:: PERSOALAN::

Selesai solat maghrib berjemaah di rumah kak ira berimamkan suaminya faizal, aku,ibu dan abah lantas bersiap pulang ke rumah.

Sejak dari peristiwa yang mengejutkanku tadi terlintas pelbagai persoalan di mindaku.
”kenapa dia ada kat sini? Abah sembang apa ngan dia?”
Namun aku cuba sembunyikan resah di hati takut dikesan abah. Abahku memang pakar dalam mengorek rahsia anak-anaknya. Berkat dari mejadi guru lebih daripada 20 tahun.
Sunyi menguasai kereta yang dipandu ayah.


”alin” tegur ibu. ”kenapa diam ja?”.
Tersentak aku dengan pertanyaan ibu. Aku sedar aku diperhatikan abah melalui cermin belakang.

”penat la ibu.”,jawabku singkat.

”ala siannya anak ibu. Ijat cakap kamu nak kuar main boling dengan dia”,

”dia ada ajak tapi alin suruh dia mintak kebenaran abah dulu”,jawabku sambil megerling ke arah abah menunggu balasan jawapannya.

”kebenaran?? Kebenaran nak kahwin??”,abahnya menjawab seperti tersentak apabila namanya disebutku.

”pa ni abahnye?alin cakap ijat ngajaknye keluar esok,dia tanya ada ijat mintak kebenaran abah ke idak?”,terang ibuku sambil tersenyum kecil dengan respon terkejut abahku.
Respon terkejut abahku sama sekali tak lawak bagiku. Aku terasa tidak sedap hati.

”owh ijat. Ada dia bagitau kat abah. Abah ingatkan pasal..”,balas abahku meninggalkan ayatnya tergantung.

”pasal apa abahnye??”,tanya ibuku.

“takda apanya. Abah yang salah dengar”,jawab abahku. Dari cermin belakang jelas kelihatan abah tersenyum seperti menyembunyikan sesuatu.

”pastu abah bagi ke tak alin kuar ngan ijat nih?”tanya aku ingin kepastian daripada abah.
Abah berfikir panjang sebelum bertanya kembali padaku.

”alin nak keluar berdua je ka dengan dia?”

”ye la abah. Takkan nak ajak pengantin baru sekali ikut kot”.

”hmmm bukan abah tak nak bagi tapi kamu pun tahu tak elok kan kamu keluar berdua je dengan ijat kan. Memang la ijat tu pangkat adik dengan kamu tapi still..kamu paham kan maksud abah”

Aku hanya mengangguk sebagai balasan. Sudah ku agak balasan abah. Abahku memang agak strict sikit kalu pasal tatasusila muslimah ni.

”hmm tapi kalau kamu nak keluar jugak..boleh juga biar abah temankan”. Cadang abah.
Abah tergelak kecil melihat respon terkejut ibu dan aku.

”eh biar betul abah ni. Takkan abah nak main boling jugak kot”,

”awat pulak tak boleh. Abah muda lagi apa”, abahku ketawa lagi. Seronok benar dia malam ni.

”takpa la abah.alin bukan nak pergi sangat pun”. Balasku

”abah, minggu depan alin nak kena balik u dah. Tak beli tiket lagi.” kataku setelah lama menyepi. Badanku ke hadapan supaya dapat bercakap dengan lebih jelas dengan abah.
Aku memberi masa untuk abah berfikir.

”emm brapa hb alin balik??biar abah yang belikan tiket.”

”27hb..abah beli tiket kerusi single ye..abah beli tiket malam ye?”

”tiket malam???abahnye bahaya naik bas malam” sampuk ibuku.

”alin pun tak suka balik malam tapi pagi 27hb tu alin ada reunion sekolah.sayang la alin dah ada peluang nak g alin lepaskan. Dah banyak kali dah terlepas. Reunion slalu tak sama dengan waktu cuti alin. Lagipun kawan-kawan alin yang studi kat oversea pun ada. Rugi la tak jumpa diorang. Boleh ye abah??kali ni ja alin balik naik bas malam.please!!!”


Aku cuba memujuk abah. Abah hanya berdiam diri. 90% sudah dapt ku rasakan abahku tidak akan memberi kebenaran kepadaku untuk balik malam. Lantas aku bertindak menyandarkan diriku. Dan sekali lagi sepi menguasai suasana dalam kereta kami.,

No comments:

Post a Comment

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^