Friday, March 2, 2012

Rahsia Hati Airin 12

Rahsia Hati Airin 12



Pergaduhan antara Lia dan Najmi di Butik perkahwinan ternyata berlarutan lama. Semua mempertahankan pendapat masing-masing. Tidak mahu mengalah. Buntu . tempoh majlis tinggal lebih kurang 2 bulan lebih sahaja lagi.

Memikirkan seorang sepupuku, seorang sahabat, dua-dua aku sayang. Aku mula masuk campur.

Aku mulakan dengan Lia.


“ Lia..sampai bila nak camni ni? Mak Ngah pun dah risau..korang ni asyik bertingkah je..”


“apa pulak salah Lia, ni semua salah kawan baik Rin la ni..”


“ eh..kawan baik Rin tu tunang awak jugak tau..”

Sengaja Lia juihkan mulutnya tanda tidak setuju dengan kenyataanku.

Lawak.

“comel sangat la buat muka camtu..”, gelakku.

“ok macam ni. Rin ada satu cadangan. “,

“ cadangan apa?”,

Cadanganku aku jelaskan sebaik mungkin pada Lia. Lia ternyata berat untuk menerima tetapi setelah aku yakinkan padanya, dia menerima.


“ imran ok ke?”.

“ bab imran biar Rin yang setel..”,

………………..


Seperti dipersetujui kedua-dua pihak, aku bawa mereka berdua ke butik perkahwinan sahabatku, Puteri atau nama sebenarnya Syazreen Amira. Dia kawan sekolah kami, Najmi, aku dan Imran.

Menariknya mengenai Butik Perkahwinan milik Puteri ini adalah butik ini menawarkan perkhidmatan sewaan gaun-gaun perkahwinan yang menutup aurat. Tetap berfesyen tetapi masih menutup aurat.


“Puteri..”, jeritku sebaik sahaja masuk ke dalam butik.

Puteri terus berpaling dan kami berdua berpelukan. 5 tahun tidak berjumpa.

“lama tak jumpa..mai butik aku ni, ada makna la ni..hang nak kawin ka?”, puteri terus bersuara. Mulut banyak. Itu lah puteri yang dikenali sejak dulu.

“aish tak la..ni mai aku kenalkan bakal pengantin yang sebenarnya..”

“ni Lia, sepupu aku.’,

Lia dan Puteri bersalaman.

“ dan ni Imran Hafizi..ingat lagi tak? Budak sekolah kita gak ni..”

“haa ingat sangat la..muka hang tak berubah banyak la im..”.

“dah muka aku, takkan jadi muka orang lain pulak kan..”, balas imran.



“ok..apa yang boleh aku bantu?”,

“depa dua ni nak tengok-tengok gaun pengantin..nak sewa la..kalu dapat diskaun bagus gak..”,

“ok-ok..kalu ada rezeki hampa ada la diskaun sikit nanti aku bagi..”

“ida, tolong temankan bakal pengantin tengok-tengok gaun-gaun pengantin dekat atas..”, arah Puteri pada salah seorang pekerjanya.


Setelah kelibat Lia dan Imran hilang, kami berdua memulakan sesi jejak kasih kami.

“lama betul kan kita tak jumpa..”,

“ tu la 5 tahun dah kot..”

“hang dah kawin ka? “, tu soalan kontroversi.

“haha tak lagi..aku ni mana ada calon, nak kawin pun..”,

“ ye sangat la tu..ingat aku tak dengar yang najmi dah hantar rombongan merisik kat hang..jangan ingat aku taktau..”

Terkedu.

“ entah la..”,

“ awat bunyi tak bermaya ja..hang tak suka dia ka? Hang suka orang lain?”, sekali lagi soalan kontroversi keluar dari mulut Puteri.

“aku tak tau..”,

“ uish susah ni..”

“cakap dekat orang..hang camna?”,

“aku..aku memang takda calon pun..”

“ tipu sangat..dah buka butik perkahwinan yang besar camni, takkan takda yang sangkut..”,

“mana nak sangkut..yang mai semua bakal pengantin bagai..takkan aku nak kebas bakal suami customer aku kot..”

“bukan macam tu maksud aku, at least hang dah selalu bau-bau orang kawin, mana tau terlekat ka..”

Kami diam sebentar. Tiada topik.

“ dulu kan..aku selalu ingat hang akan dengan imran..maksud aku, aku rasa korang berjodoh, nampak sepadan..tapi kalau hang dengan Najmi, ok ja..korang pun Nampak sepadan..” kenyataan akhir dari Puteri membuatkan aku terdiam. Ada rasa yang kembali timbul di hujung hatiku.

……………………………………………………….

Akhirnya mereka sependapat memilih persalinan perkahwinan berwarna turqoiuse. Keduan-duanya seakan jatuh cinta dengan persalinan pilihan mereka dan dengan itu, dapat aku menghembus nafas lega.

Ingatkan tugasku sudah selesai. Alih-alih aku terpaksa meneruskan tugasku sebagai ‘pegapit perempuan’ , menemani mereka berdua memilih barang hantaran serta hadiah buat tetamu di kenduri perkahwinan. Dan seperti dirancang, najmi turut menjadi peneman.

Kekok. Kali terakhir bersua dengan Najmi, adalah di Kelantan semasa mereka bercuti di sana. Jujur aku katakan, aku seakan cuba menjauhkan diri daripadanya. Keliru dan buntu, tidak tahu jawapan apa yang perlu aku berikan buat Najmi.

Dan sepanjang hari itu, kami asyik menjadi bahan usikan Lia dan Imran. Geram bercampur malu. Sampaikan aku pura-pura merajuk dengan Lia, cuba berhentikan dia dari terus mengusik.

“ alamak, rin dah merajuk la..”, lia bersuara.

“merajuk ke buat-buat merajuk , nak Najmi pujuk la tu..”, Imran pula bersuara.

Dua2 kaki mengusik. Memang sepadan!!!

“ dah-dah la korang ni..kesian Lia..muka dah merah abis..”, akhirnya Najmi bersuara setelah asyik buat aksi cool, tidak kisah sedangkan dia asyik tersenyum suka dengan setiap usikan mereka.

“ uit2 akhirnya bersuara juga the white warrior kita ni..”, najmi pula menjadi bahan usikan solo mereka.

“korang ni kan..dah-dah la tu..g cepat pilih barang tu..kalau tidak aku ngan Rin protes, kami balik dulu nanti , tinggalkan korang pilih sendiri. “ najmi mengugut.

“ ye la..kami pergi la ni..”

Mereka berdua berlalu. Memilih sambil bertanya pendapat tuan kedai dalam memilih barang cenderahati buat para tetamu.

Sedang aku melihat beberapa mug yang ada..

“maaf” tedengar suara Najmi di belakang.

Aku tidak menoleh. Masih melihat kearah mug-mug yang ada, seakan mug itu yang bersuara.

“ maaf sebab najmi ada, diorang asyik usik Rin ja..”

Diam.

“ Najmi pergi dulu..”,

Aku lantas menoleh lalu memanggil namanya perlahan sebelum dia berlalu pergi.

“tak perlu rasa bersalah..diorang memang macam tu, suka mengusik. Mereka kan kawan kita , mestilah kita berdua kena ada untuk tolong. Jadi tak perlu rasa apa-apa. Kita buat tak layan je eh.”, balasku.

“ok. Saya tak kisah pun sebab saya suka ja diorang usik saya dengan awak “, balas najmi sambil tersengih.

“ Najmi !!! ‘, sengaja aku jengilkan mataku ke arahnya. Dan kami sama-sama ketawa. Kami seakan kembali seperti dahulu , kawan yang usik-mengusik dan tertawa bersama. Dan InsyALLAH kawan ketika susah juga.



p/s : sori buat semua tertunggu..huhu dah nak final..tolong doakan eh =)

1 comment:

  1. bittaufiq wannajah fil imtihan,fiddin,fiddunya wal akhirah!!cjaiyok2,aja2 fighting!!! :)

    ReplyDelete

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^