Thursday, April 15, 2010

KALAU DAH JODOH 8

8
:: SENYUM ::

Akhirnya aku tiba di asrama dengan selamatnya. Ya terima kasih pada
’bodyguardku’ yang diupah khas oleh abah. Memang ku akui ku jga takut untuk naik bas malam sorang-sorang. Bertambah takut apabila memikirkan aku akan naik teksi seorang diri untuk pulang dari stesen bas ke hostel. Tapi dengan ada si ’bodyguard’ rasa ketakutan itu hilang namun diganti dengan rasa takut dengan diri sendiri. Takut diri sendiri kembali leka dengan cinta manusia.


”Ya ALLAH, jauhkan aku daripada kelekaan dahulu”. Sempatku berdoa seorang diri tatkala aku menaiki tangga satu persatu menuju ke arah bilikku yang terletak di tingkat 1.

Dengan cermat aku membuka bilikku dengan nadia menggunakan kunci bilikku.
Kelihatan roomateku,nadia sedang tidur lena sambil memeluk bear kesayangannya.
Aku tersenyum simpul.

Lantas aku meletakkan beg pakaianku di atas katil. Aku mengambil keputusan untuk terus mengemaskan beg pakaianku.
Di saat mengemas kadang-kala aku tersenyum. Aku sendiri tak mengerti apakah maksud senyuman itu.

”haa senyum sore-sore”. Tiba-tiba aku disergah satu suara.

”eh nad..mu terjaga sebab aku ka???”.terkejutku lantas aku bertanya. Terasa bersalah kerana telah menyedarkan roomateku dari tidur.

”takdo la..aku tok tido pun..aku saja buat2 tido”.

”aku tengok mu dok senyum ja..bakpo???” nadia kembali dengan soal-selidiknya.

”mana ada aku senyum..mu ni merepek jah..aku tengah kemas beg nih”. Balasku.

”ye ke????aku rasa senyum mu tu macam ada isi tersurat ngan tersirat ja..”

”mu ingat nak wat karangan rumusan ka ada isi tersurat ngan tersirat..kita dah lama tggal silibus nak wat rumusan tu jadi mu tak yah la rajin2 nak revise balik”. Balasku cuba memperkenakan nadia kembali.

Harapanku nadia lupa pasal isu senyum tersebut kerana diriku ini sendiri tak tahu alasan ku tersenyum seorang.

”dah2 mu jange nak melencong arah lain pulok..”.

Hampir aku meletuskan gelakku mendengarkan sangkaan nadia yang memang mengenaku.

”aku ter’nampak’ mu dengan seseorang duk bawah tadi”. Sambung nadia tersenyum. Senyumnya jelas seperti ingin berkata ”aku tahu rahsia mu,syu”.

Aku masih mendiamkan diri. Tidak tahu ingin membalas apa.

”ada rahsia apa-apa ka yang mu perlu beritahu aku???”.

Aku lantas duduk diatas katil aku menghadap nadia.
Nadia masih dengan senyum ingin tahunya.

No comments:

Post a Comment

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^