Friday, October 7, 2011

Rahsia Hati Airin 9

Rahsia Hati Airin 9


Petang rabu yang berikutnya Najmi selamat sampai dengan adiknya,Najwa. Ingatkan hanya berdua, rupa-rupanya ada lagi 2 orang pengikut, Lia dan Imran.

Sesampainya mereka petang rabu tu, aku terus dibawa keluar dari USM ke Chalet PCB di Pantai Cahaya Bulan. 2 chalet tu itu teletak berhadapan dengan pantai. Ternyata Wawa adalah orang yang paling excited.

“wahhh..depan pantai..kak rin, esok kita tengok matahari terbit nak??tengok mtahari terbit depan pantai..” wawa memberi cadangan.

Aku hanya tersenyum mengangguk.

“ajak kak rin je? Orang lain tak nak ajak..dah jumpa kak rin tu sampai dah tak ingat orang lain dah..” balas Lia sambil menjuih bibirnya sedikit.

“ ala kak lia wawa dah selalu jumpa..kak rin ni bukan selalu jumpa..dah la jarang balik..”

“ye2 banyak je alasan eh..kamu ni kalu nak kuar ngan kak rin ajak la angah kamu sekali..dia dah rindu sesangat dah tu kat kak rin “, lia mula mengeluarkan kata-kata usikan.

Lalu wawa dan Imran berkongsi ketawa. Aku dan Najmi hanya diam,buat-buat macam tak dengar. Melihat gaya tak senang kami berdua,mereka semakin kuat berkongsi tawa.

…………………………………………………………………….

Malam itu seperti yang dirancang kami berjalan-jalan di Wakaf che yeh. Kami bertiga, aku,wawa dan lia yang berjalan-jalan dulu sementara Imran dan najmi parking kereta.

Wakaf Che yeh pada malam itu agak lengang berbanding malam hujung minggu. Kami berjalan di deret-deret kedai yang menjual tudung-tudung.

“wawa nak beli tudung ka?”, tanyaku pada Wawa.

“aah..tapi wawa nak tengok-tengok dulu..”

Kami membelek-belek beberapa tudung di hadapan kami. Merasa tekstur tudung sama ada sesuai atau tidak. Saat itu Najmi dan Imran tiba.

“ Angah nak beli tudung untuk kak rin ke?”, usik Wawa pada Najmi. Aku yang mendengar dari jauh, mula rasa kekok lalu beralih ke kedai sebelah yang berdekatan.

“pandai-pandai je mengusik. Kak rin dah lari. Malu la tu “, terdengar suara Lia membalas.

Najmi mengambil peluang, melihat-melihat tudung yang ada. Memang dia ada niat nak membeli tudung sehelai dua buat Rin tetapi dia sendiri tidak pasti mana satu pilihan hati Rin.

“ nak beli tudung untuk Rin ke? “, tegur Imran.

Najmi hanya mengangguk.

Saat itu Najmi tengah memegang tudung hitam bermanik penuh di tepi. Bagi dia tudung itu cantik dan dia pasti lebih cantik jika dipakai Rin.

“ Rin tak suka tudung camni. “, tegur Imran lagi.

“eh..camna kau tahu?”, balas Najmi musykil Imran mengetahui hal Rin sedalam itu.

“Rin kan best friend aku..”, balas Imran tersengih.

Najmi mula rasa tak sedap hati.

“ jangan risau la mie. Aku tau pun sebab aku pernah mintak tolong Rin temankan aku beli tudung untuk Lia dulu. Dia kata dia tak suka tudung ni sebab manik-manik ni memberatkan tudung, jadi tak berapa nak cantik bila pakai.”. terang Imran dengan lebih lanjut cuba menenangkan resah yang timbul dalam hati sahabatnya.

“cuba kau pilih tudung ni..aku rasa Rin suka tudung ni..”, imran menghulurkan tudung cream bersulam bunga coklat di tepi-tepinya.

Imran beredar memberi masa untuk Najmi memilih. Najmi , terkaku di situ, ternyata resah di hati masih menyelubungi.


………………………………………………


Dalam pukul 11 malam , kami meninggalkan wakaf che yeh yang masih hidup sedangkan malam kian kelam.


Sebelum pulang ke chalet, kami singgah makan di restoran berhampiran wakaf che yeh. Restoran itu menyediakan makanan laut segar. Pilihan makanan laut dipilih dan pihak restoran akan membakarnya.


“makanan laut.. wah favourite wawa ni ..”, ternyata wawa orang yang paling excited.


“semuanya favourite wawa..cepatlah nak makan apa ni..” usik Najmi pada adiknya. Wawa menjuih bibirnya,tidak puas hati.


Kami semua hanya senyum melihat gelagat dua beradik ini.


“kak rin..kita pesan ikan bakar dengan kerang bakar nak..”, tanya wawa padaku, saja dia mengalih perhatiannya padaku bila abangnya mengusiknya tadi.


“ikut wawa la..kak tak kisah”, balasku tersenyum cuba menyokong pilihan wawa.


“eh rin bukan ko allergic seafood ka?”, tegur Imran tiba-tiba.


“ye la rin allergic seafood..Lia pun terlupa”, Lia mengiakan kenyataan Imran.


Akhirnya keempat-empat wajah melihat ke arahku.


“memang allergic tapi boleh je nak makan..naik gatal-gatal je..nanti rin ambil la ubat.”, balasku cuba membetulkan keadaan.


“tak yah la makan seafood malam ni..kita pesan biasa-biasa ja..setakat makan seafood, kat penang nanti kita boleh g makan seafood.” Balas Najmi akhirnya.


Akhirnya Najmi yang mebuat pesanan untuk kami malam itu. Nasi putih, Tomyam Ayam, Kankung goreng dan telur dadar, itulah sajian kami malam itu.

…………………………………………

2 comments:

  1. alahai..
    mesti najmi treasa..

    ReplyDelete
  2. hi, saya terjumpa blog awak. saya pun ada menulis cerpen online. baru menulis cerpen online saya yang pertama. singgahlah dan komen. =). Saya suka cerpen2 awak.

    http://duniaarabella.blogspot.com

    ReplyDelete

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^