Friday, July 10, 2009

KALAU DAH JODOH 1

1. ::BALIK KAMPUNG::

NOVEMBER 2006
Akhirnya cuti menjelma. Hati Syu melonjak kegembiraan. Sudah sekian lama dia tidak balik ke kampung. Dalam hatinya sudah berlagukan lagu balik kampung dari arwah Sudirman.

”Syu, mu kelik bila?”,tanya Nadia dalam dialek kelatenya yang pekat,mengejutkanku dari lamunanku tentang kampung halaman.
”insyALLAH malam ni,bas aku pukul 10 malam ni”
”10 malam??? Eh bukan mu tok sei naik bas malam ka?,”
”Emm tu la pasal. Aku kan beli tiket lewat.ni je tiket yang tinggal. Terpaksalah”
”mu balik mana?,”
”balik penang la,nak balik mana lagi,”
”alah,mana tahu mu nak balik umah mak mertua mu kat Perak ke,” usik nadia sambil tergelak kecil.suka benar dia mengusikku dengan mamat perak tu.
”suka hati mu la,Nadia”,aku membalas. Malas nak melayan perangai mek kelate sorang ni. Kalau dia dah mula mengusik penat aku nak melayan nanti.

”ok lah, Nad aku balik dulu ye. Terima kasih ye hantar aku ke stesen bas ni,” sambil aku memeluk erat sahabatku ini.
”ok,mu kirim salam kat famili mu deh,”
”mu pun kirim salam kat famili mu juga deh. Peluk cium tuk adik mu skali,”balasku. Aku memang agak rapat dengan keluarga Nadia. Sesekali hujung minggu rajin juga aku mengikut Nadia balik ke rumahnya memandangkan rumahnya dekat saja dengan kampus kami.

Di suatu sudut, kelihatan dua sahabat pun sedang berpelukan.

”zhaf,balik molek-molek deh,”pesan Khairul kepadaku.
”ye la. mu ni nasihat macam bapak aku jah.,”balasku sambil tergelak.
”mu ni aku baru nak berlagak baik,”
”berlagak baik???”
”saja nak tunjuk baik. tu belakang tu bakal tunang aku”,jawab Khairul sambil tersengih.
”bakal tunang???,” bicaraku dalam hati. Terkejut lantas aku paling mukaku ke belakang dan sekali lagi aku terkejut pabila insan itu adalah..
”syu!!!”jeritku dalam hati. Sungguh ku tak sangka gadis idamanku bakal tunang orang.
Lantas aku cuba berlagak tenang di depan sahabatku.
”owh,tahniah. K lah aku g dulu. Jumpa nanti pas cuti. Take care. Assalamualaikum ,” lantas aku pergi meninggalkan Khairul yang terpingga-pingga dengan reaksiku.

1 comment:

  1. hehe.bon courage kate org perancis. be strong :)
    slamat menulis

    ReplyDelete

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^