Sunday, December 11, 2011

Rahsia Hati Airin 10

Rahsia Hati Airin 10


Mengikut rancangan Wawa, pagi itu selepas subuh mereka sama-sama mahu melihat matahari terbit di depan kawasan chalet mereka. Alih-alih Wawa yang pantas kembali ke katil selepas solat subuh. Lia pun turut sama mengikut jejak Wawa. Memikirkan mata yang seakan segar, aku membuat keputusan untuk pergi sendirian melihat matahari terbit.

Sesampainya di sana, aku mengambil tempat di salah satu batu besar di tepi pantai.


“assalamualaikum rin “,


Pantas aku mengalih pandangan ke arah suara itu. Aku menjawab salamnya dalam hati.
Najmi mengambil tempat di batu di sebelah tempatku duduk.

Sunyi menyelubungi suasana kami berdua. Terasa kekok berdua-duaan dengan Najmi tatkala itu. Lantas aku bangunkan diri mahu berlalu pergi.


"kejap rin..najmi ada benda nak cakap dengan rin “,


“ najmi tahu benda ni agak mengejut pada rin. Dan Najmi juga nak rin tahu,Najmi tak pernah memaksa. Najmi akan cuba sedaya upaya terima apa sahaja keputusan Rin walaupun keputusan tu tak berpihak pada Najmi. I will try my best to accept it. Tapi Najmi nak juga tahu apa pandangan Rin mengenai hal ni? Lebih kepada positif atau lebih kepada negative? “


Aku diam. Memikirkan masak-masak jawapan yang perlu diberi yang dalam masa yang sama tidak melukakan hati sahabat terbaikku, Khairul Najmi.


“semua ni memang menegejutkan dan terlalu cepat. Bagi Rin benda ni semua cepat sangat. Rin minta masa. Tinggal beberapa bulan je lagi Rin akan final dan insyALLAH beberapa bulan lagi Rin graduate. Rin rasa Rin nak masa beberapa bulan untuk tumpukan perhatian pada study. “,


Najmi hanya mengangguk tatkala aku bicarakan rasaku, namun jelas ada garis tak puas hati di matanya.


“ Najmi, Najmi adalah kawan terbaik Rin. Walau apa pun terjadi, Rin harap hubungan kita sebagai sahabat takkan terputus. “


Najmi menghadiahkan senyuman padaku namun terasa senyuman itu hilang serinya.


Aku mengangkat punggungku apabila rasa tiada sebab untuk aku terus kekal di situ.


Sebelum aku berlalu pergi, sempat aku menenangkan Najmi dengan kata-kata akhirku.


“tentang soalan Najmi tu..insyALLAH positif “, kata akhir dari ku sambil aku hadiahkan senyuman manis buat Najmi.


Najmi membalas senyumanku, berseri seakan sama dengan matahari yang baru terbit.


………………………………………………………………


“ eh ko g mana pagi tadi? Lepas subuh terus hilang..”, tanya Imran pada Najmi.


“ pergi tengok matahari terbit dengan Airin “, jawab Najmi dengan senyuman.


“ patutlah tersenyum je dari pagi tadi..”. gelak Imran.


“ Airin minta tempoh untuk berfikir..”, Najmi bersuara,mukanya mendung sekejap.


“ rin..dia memang macam tu..selagi dia tak pasti dia akan ambil masa tu untuk berfikir..mungkin akan lama..nasihat aku kalau kau betul sayang dia, tunggu dia dan dalam masa yang sama ambil hati dia..Rin tu sahabat dan wanita yang baik..dan kau jugak sahabat dan lelaki yang baik..korang sepadan..insyALLAH kalu ada jodoh,korang akan bersama..percaya cakap aku..”


“puji punya melambung..kalu aku tak tahu ko ada lia, mahu aku ingat ko dah jatuh cinta pada Rin. “


“ada pulak cakap camtu..ko nak ke bagi rin pada aku “, gelak imran


“lia dan rin..diorang sangat berbeza.. diaorang tu namanya sepupu rapat tapi kontra yang amat.lia manja, yang rin matang sesangat. Lia tu asyik merajuk je yg rin ni cool-heart semacam je,macam takda perasaan pun ada…..” sambung Imran lagi


“kau jaga rin elok2 eh..dia sahabat terbaik aku..kalu kau sakitkan hati dia, siap lah ko..” kata-kata akhir Imran yang mencetuskan ketawa Imran dan pada masa yang sama ada rasa lain yang timbul dalam hati Najmi.

...............

p/s : maaf lewat. maaf sangat-sangat, tulus dari hati. cuba menyempit menulis di kala sibuk yang teramat huhu maaf entry pendek jugak..nanti la ye pjg ckit ^^

No comments:

Post a Comment

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^