Tuesday, May 11, 2010

KALAU DAH JODOH 13

13
:: malu tapi suka =) ::


”syu..” akhirnya dia bersuara.

”zhaf..”. di dalam diriku tertanya-tanya. ”eh tunang nad mamat perak ni ka???”. soalan yang ku pasti pada masa itu jawapannya adalah Ya.

”emm masuk lah..nadia dah tunggu kat dalam”. Aku akhirnya bersuara menjemput dia masuk.

Zhafrul kelihatan teragak-agak untuk masuk ke dalam rumah nadia. Sesekali dia melihat ke belakang.

”eh masuk la..takkan malu lak nak masuk rumah tunang sendiri”, aku bersuara sekali lagi. Ada nada marah dalam kata-kataku dan aku sendiri tertanya kenapa timbul rasa itu.

Zhafrul kelihatan tergamam sebentar sebelum bersuara ”syu..awak salah faham ni..”,

Sebelum sempat Zhafrul menjelaskan dengan lebih lanjut, aku terus memotong percakapannya ”emm pa2 je la..saya masuk dalam dulu..nanti awak masuk la sendiri”

Lantas aku pergi meninggalkan Zhafrul termanggu keseorangan di depan pintu.
Aku terus masuk ke dapur,mengambil segelas air untuk minum. Terasa tanganku terketar-ketar memegang gelas menandakan aku dalam keadaan terkejut bercampur sakit hati. Entah untuk apa perasaan itu muncul, aku seperti tak dapat mengawal perasaan itu. Air sejuk itu seperti menyejukkan diriku yang panas. Terasa bersalah melakukan sebegitu rupa pada tetamu istimewa nadia,lantas aku ke hadapan.


Kelihatan Zhafrul sudah masuk ke dalam rumah. Bersama dengan zhafrul juga ada Khairul. Aku menghadiahkan senyuman pada mereka seikhlas yang boleh.

”haa syu..mu wat gapo dalam dapur tuh???” tanya nadia.

Aku hanya mengeleng kepala, tidak tahu hendak bersuara apa.

”ok let break the news..emm ok syu aku kenalkan ye ka mu dah tahu???”. sambung nadia pabila soalannya tidak berjawab.

Lagi sekali aku terkaku tidak menjawab.

”ok la aku kenalkan terus la sebelum mu wat mogok lagi skali..”

Tergaris senyumanku dikala nadia mengeluarkan kenyataan itu.

”tunang aku khairul anuar bt Nizam..ore besut,terengganu ”

Khairul lantas membangunkan dirinya dari tempat duduk sambil mengibar-kibar tangannya ala2 YB membuat promosi sempena hari pencalonan undi.

Di saat itu aku terpandang wajah Zhafrul,dia turut sama memandang wajahku.
Aku cepat2 melarikan pandanganku.

”dah2 tiada rahsia lagi..so jom makan..” gembira sungguh cik nadia malam ni.

Sesekali ibu dan ayah nadia bersuara menjemput tetamu untuk menambah lauk mahupun nasi.
Sempat juga cik nadia roomate ku yang sorang ni memuji-muji masakan ku.

”makan-makan sedapkan tomyam ni..ni syu yang masak..kailan ikan masin ni pun syu masak..sedap kan zhaf???”.

Dapat ku rasakan pujian tu penuh dengan rencah-rencah yang ditambah. Suka benar cik nadia men’kenen’ aku dengan mamat perak ni.
Yang mamat perak ni pun mengangguk kepala,sesekali dia turut memuji.
Terasa bahang mukaku,malu bercampur geram dengan kelakuan nadia yang jelas sekali ingin menyatukan aku dengan Zhaf.

.......................

Di dapur..
Sedang aku membasuh pinggan..
Zhaf masuk sambil membawa pinggannya..

”letak je la pinggan kat situ..saya basuhkan”. Bicaraku masih tekun membasuh tanpa melihat ke arahnya.

Dalam hatiku berbicara ”cepatlah keluar,aku nak basuh pinggan pun tak selesa kalu mamat perak ni duk terpacak kat cni macam macam orang-orang kat sawah padi je gayanya”

Lama sunyi menyelubungi kami sebelum akhirnya dia bersuara

”betul ke awak yang masak?” suaranya kedengaran perlahan.
”ehmm syu, betul ke awak yang masak tomyam ngan kailan tu??emm sedap”, dia mengulang kembali soalan dengan suara yang lebih jelas. Pujian ditambah di akhir katanya.

”takdalah merepek je cik nadia tu”. Balasku cuba membuang rasa berbnga yang timbul dalam diriku ekoran pujiannya.

”owh....pastu sapa yg masak??”

”nadia la yg masak..tunang dia nak datang kan..k lah basuh pinggan sendiri..malas saya nak basuhkan tuk awak..” kataku akhirnya meninggalkan dia seorang diri di dapur.
”padan muka ko banyak tanya sangat”, gelakku sendiri.

No comments:

Post a Comment

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^