Friday, February 5, 2010

KALAU DAH JODOH 5

:: KEJUTAN YANG MENAKUTKAN ::

Di kawasan luar rumah kak ira,kelihatan ramai tetamu menjamu selera.

Di suatu sudut kelihatan seorang pemuda berdiri dan seperti menantikan seseorang. Matanya tidak lari dari memandang pintu bilik rumah pengantin. Sesekali dia melihat jam tangannya.

”ish,mana Kak Ain ni? Kata nak tegur kejap je. Ni dah setengah jam aku menunggu kat luar nih. Dah la tak kenal sapa-sapa. Kalu tak disebabkan aku tak makan dari pagi takda maknanya aku nak datang. Kak ain ni sengaja je tak nak masak. Nak simpan perut untuk makan kenduri lah”,bebelku dalam hati.

Dalam pada itu, mataku meliar melihat permandangan kenduri kahwin sahabat kakakku ini. Hanya ada empat khemah terpacak di depan halaman rumah pengantin. Dua khemah untuk jemputan lelaki dan dua lagi khemah untuk jemputan perempuan namun rata-rata para jemputan bercampuran jantina memandangkan ramai yang hadir berkeluarga. Makanan dihidang secara buffet jadi kelihatan para jemputan beratur mengambil. Melihat keadaan itu lantas perutnya berkeroncong berbunyi menandakan hormon makanan telah dirembeskan dalam perutku.
Terlintas di hatiku ”kalau aku ambil stetoscope sekarang mesti kuat bunyi bowel sound aku nih”bicaraku tersenyum seorang diri.


Tetiba aku disapa seseorang, ”anak,dah makan ke?” tanya seorang pakcik yang prihatan dengan keadaan tetamu yang hadir.

”kejap saya tengah tunggu kakak kejap.”jawabku lantas aku melihat muka pak cik itu.

”cam pernah tengok je pak cik ni tapi di mana ye. ” bertanyaku di dalam hati.

Lantas aku teringat pak cik inilah yang aku lihat pagi kelmarin menjemput Syu pulang di stesen bas Sungai Nibong.lantas aku memberanikan diri menegur.

”emm pak cik ni ayahnya Syuhada ye”,
Kelihatan muka pak cik itu terkejut namun sempat dia mengangguk dan menjawab
”ye.pak cik ayahnya syuhada. Kamu ni kawan sekolah dia ka?”,tanya pak cik jelas menunjukkan rasa ingin tahunya.

Dapat ku rasakan jantungku berdebar memikirkan aku telah menyapa ayah Syuhada dan kemungkinan besar Syuhada turut ada di majlis perkahwinan itu.

...................................................................................................................

Setelah sekian lama melayan kerenah kawan-kawan Kak Ira aku pun meloloskan diriku keluar dari bilik pengantin. Rancanganku aku ingin mengisi perutku yang kosong sejak pagi tadi memandangkan awal-awal pagi lagi aku menjejakkan kaki di rumah Kak Ira membantu apa yang patut.

Keluar saja aku lihat Abahku sedang bersembang dengan seseorang lantas aku berfikiran tidak mahu menganggu perbualan mereka memandangkan aku lihat abah nampak seronok benar dengan perbualan itu. Sesekali kelihatan dia mengangguk, kadang-kadang dia tersenyum lalu ketawa.

Aku meneruskan langkahku ke bahagian buffet mengambil seberapa makanan yang patut. Setelah aku ambil aku letakkan pinggan berisi makanan dan lauk itu di satu sudut meja yang kosong. Lantas aku meneruskan langkah ingin mengambil air sebelum aku tiba-tiba dipanggil abah.

”alin. Ke mari kejap.”

Lantas aku menuju ke arah abah. Dari jauh aku lihat lelaki itu seperti cuba melarikan diri namun dia berjaya dipujuk abah untuk terus kekal duduk di situ.

”haa alin. Ni abah nak tunjuk kawan u alin. Namanya Imran. Alin kenal tak??”kata abahku lantas aku melihat ’insan’ tu dan jelas kejutan itu menakutkan aku.

1 comment:

kata-kata semangat untuk diri ini meneruskan minat yang satu ni..thanks ^^